METÓDA ORGANIZAČNÝCH KONŠTELÁCIÍ
Systemické konštelácie patria k repertoáru moderných a efektívnych techník v individuálnom poradenstve. Táto technika, ktorá spočíva v priestorovom postavení modelu štruktúry systému, sa rýchlo šíri, predovšetkým v odboroch, ktoré sa zameriavajú na rozvoj osobnosti a orientujú sa na klienta a nachádzanie jeho vlastnej cesty pri riešení problémov.
Moderná analytická metóda sa stala v deväťdesiatych rokoch hitom v Nemecku a postupne prechádza do ďalších ekonomicky rozvinutých krajín sveta. Systemické konštelácie podľa Berta Hellingera sa zaradili medzi veľmi obľúbené metódy, ktoré objasňujú príčiny problémov a okamžite hľadajú vhodné a efektívne riešenia. Konštelačné techniky využívajú koučovia, podnikoví poradcovia i riadiaci pracovníci top-manažmentu a marketingu.
Zámer kurzu:
Kurz odkryje skryté dynamiky v zložitom systéme firmy, ktoré ovplyvňujú prosperitu, produktivitu a vzťahy vo firme, organizácii, inštitúcii.
Každá spoločnosť, rovnako ako človek, má svoje vedomie a podvedomie. Podvedomie firmy sa skladá z informácií a udalostí, ktorými firma prešla od svojho vzniku do súčasnosti. Rôzne vzorce správania, rozhodovania, komunikácie zainteresovaných osôb sú uložené v podprahovom informačnom poli. Obsahujú všetky úspechy a neúspechy, zákonné i nezákonné postupy, správne rozhodnutia i omyly, ktoré pozitívne či negatívne majú dosah na súčasný chod firmy.
Zameriavame sa na tie udalosti, ktoré majú negatívny dopad v podobe stagnácie, nízkej produktivity, konfliktnej komunikácie, fluktuácie. Vhľad do tejto reality vygeneruje nové možnosti systému firmy i mikrosystému účastníka. V chránenom tréningovom prostredí, kde je kladený dôraz na dôvernosť, sa účastníci zamerajú na vhľad:
- Do zákonitostí, ktoré fungujú v organizácii podprahovo a ovplyvňujú vzťahy, produktivitu, postavenie na trhu a finančný zisk.
- Ako vníma zákazník firmu, spoločnosť, organizáciu.
- Sebapoznávací a vývojový proces.
- Prevzatie zodpovednosti za „firemné tajomstvá“.
- Odstránenie negatívnych rozhodnutí.
- Nový obraz pri riešení problémov
Čo je možné riešiť konšteláciami:
Firemná hierarchia – kto je vo firme väčší, významnejší
Hierarchia oddelení – ekonomické – personálne – marketing
Mocenské vplyvy v podniku
Komunikácia s externým klientom
Firemná kultúra, firemný imidž
Nastavenie firemnej kultúry a jej vplyv na konkurencieschopnosť
Tichý spoločník
Bossing
Odstránenie slabých miest v organizačnej štruktúre
Zákon spolunáležitosti „zákon dávania a prijímania“
Matéria má prednosť pred kreativitou
Strata majetku, finančný bankrot, exekúcie
Príčiny fluktuácie vo firme
Opakovanie rovnakých negatívnych situácií
Pracovné vzťahy – Interný klient
Sporné body v komunikácii
Zlepšenie internej komunikácie vo firme
Kvalita zamestnancov a ich ochota efektívne pracovať
Bojkotovanie nariadení podriadenými
Mobbing na pracovisku
Firemné zápletky
Strach na pracovisku
Zlé pracovné podmienky
Ľahostajnosť
Nespravodlivosť – „bezdôvodné“ prepustenie
Motivácia pracovníkov a ich osobnostný rozvoj
Mzdy, odmeny, dlhy
Inovatívne myšlienky a impulzy
Upevnenie pozície firmy v konkurenčnom prostredí
Prežitie firmy v kríze
Zvýšenie kreativity zamestnancov
Firemné plánovanie
Globálne hodnoty
vízia
idea
risk
stratégia
Hierarchia hodnôt – materiálne, finančné, intelektuálne
Nepoznané a často zabudnuté historické situácie vo firme
Vzťahy k finančným inštitúciám
Finančné presvedčenia a paradigmy – stagnácia
Finančné toky a práca peňazí
Dynamika firemného systému v konkurenčnom prostredí
Zraniteľné miesta zo strany konkurencie
Úspech firmy – ako zvýšiť hodnotu firmy
Zmena pohľadu na bežné finančné stereotypy
Zadlžovanie, bankroty, stratové investície
Reštrukturalizácia
Rentabilita a efektivita
Kontrola
Optimalizácia podnikových údajov
Optimalizácia počtu pracovníkov
Optimalizácia efektívnejších spôsobov v riadení firmy
Využitie tvorivého potenciálu pracovníkov naplno
Zdroje pôvodné – súčasné – nové
Rozhodovacie procesy
Korektné vzťahy vo firme
Silné a slabé stránky firmy, majiteľa, lídra, manažéra…
Práca – firma – kolektív
Rodinné paradigmy – predurčenie pracovnej budúcnosti
Osobné ciele manažéra, majiteľa, lídra…
Kariéra, postup, rozvoj
Postoj manažéra k práci podriadených a nadriadených
Rezonancia systému a prostredia
Zlúčenie podnikov, oddelení
Dcérske spoločnosti
Marketingové stratégie
Syndróm vyhorenia – Burn Out syndrom
Komu je kurz určený:
- Každému, kto má odvahu zúčastniť sa jedinečných a netradičných tréningových metód.
- Manažérom
- Majiteľom firiem
- Riadiacim pracovníkom
- Lídrom
Obsah kurzu:
- Očakávania účastníkov
- Metodologické vysvetlenie firemných konštelácií
- Systemické zákonitosti
- Podvedomie firmy
- Revitalizácia vzťahov v horizontálnom i vertikálnom smere
- Zmapovanie reality
- Vhľad do systému pre každého účastníka
- Ako vytvoriť synergiu v organizácii
- Manažérska cesta synergie
- Tri úrovne pôsobenia
- Orientácia na riešenie
- Ako sa vysporiadať s deštruktívnymi podprahovými programami
- Nastavenie postupov pre konkrétnu funkciu vo firme
- Leadership
- Koučing – individuálna konzultácia po konštelácii
Použité metódy:
- Systemické konštelácie podľa Berta Hellingera
- Koučing
- Prednáška
- Diskusia
- Tréning
História a pôvod:
Bert Hellinger (1925), nemecký terapeut, počas svojej misijnej práce v Afrike (16 rokov), v kmeni Zulu pozoroval a pochopil systém vzťahov v zákonitosti rodinných systémov. Po štúdiu terapeutických smerov v západnej Európe a v Amerike svoje skúsenosti zhrnul a vytvoril nové a pokrokové techniky „rodinné konštelácie“. Opakované vzorce správania sa tiahnu naprieč generáciami v celom rodinnom systéme. Konštelačné techniky umožňujú tieto nevedomé vplyvy odstrániť.
V priebehu rokov sa konštelačné techniky špecifikovali na:
Rodinné – rozostavenie členov rodiny.
Firemné, podnikové, organizačné – pomocou zástupcov je rozostavaný systém podniku, spoločnosti, firmy.
Individuálne – klient prechádza z jednej role do druhej.
Finančné – zamerané na finančné toky.
Systemický koučing – vedenie klienta v priebehu celého riešenia jeho problému pomocou systemického prístupu.
Hypotetické – rozostavenie a vhľad do hypotetických otázok a problémov.
Politické – politické systémy, veľké celky, národy, spoločenstvá.
Archetypálne – rozostavenie našich vnútorných archetypov.
Transakčné – rozostavenie vedie k priamemu náhľadu na hry, ktoré samy so sebou vedieme.
Pohyby duše – klient stojí sám v rozostavení a pracuje pomocou jemných informácií a oslobodzujúcich viet.
Ženské – rozostavenie pre ženy, ženské témy analyzované do hĺbky.
Mužské – rozostavenia pre mužov, mužské role analyzované do hĺbky.
Kineziologické – využitie kineziologického svalového testu pri rozostavení.
Šamanské – okrem bežných techník sa rozostavia v systéme i abstraktné a duchovné pojmy.
Voice Dialoque – pracuje s našimi vnútornými hlasmi.
Astrohry – rozostavenie planét konkrétneho horoskopu vedie k pochopeniu našej vnútornej konštitúcie.
Zdravotné – hľadanie príčin chorôb a bolestí pri konštelačnom rozostavení.
Prečo práve konštelačné techniky:
Konštelácie sú techniky, ktoré vstupujú hlboko do systému fungovania firmy, organizácie, podniku, inštitúcie, spoločnosti a odhaľujú podprahové vplyvy brzdiace rozvoj a ekonomickú prosperitu. Skúmajú fenomén ako skutočnú konfrontáciu teórie s empíriou.
Konštelácie sú mimoriadne účinný nástroj na zmenu osobných postojov, negatívnych vzorcov myslenia. Poskytujú obraz podprahovej reality spojenia pracovného prostredia so sociálnym a rodinným prostredím. Klient dostáva odpoveď zo svojho vlastného systému a získava vlastný náhľad.
Konštelácie vytvárajú synergiu spojenia
IQ – inteligenčná úroveň
EQ – emocionálna úroveň
SQ – spirituálna inteligencia
O čom sú konštelácie:
Na racionálnom – informačnom pochopení zistíme, čo môžeme pre systém okamžite spraviť, čo systém potrebuje a čo mu chýba. Vyriešiť kompetencie, kvalifikáciu a hierarchiu na úrovni malých, veľkých podnikov i rodinných podnikov či štátnych a verejných inštitúcií. Informačné pole systému umožňuje tieto vhľady a analýzy súčasného stavu s ohľadom na históriu firmy, organizácie.
Proces konštelácie:
Klient, účastník kurzu, podnikateľ, manažér si vyberie z prítomných účastníkov zástupcu dôležitých členov firmy a postaví z nich priestorový obraz, tak ako vníma súčasný stav. Zástupcovia pre jednotlivé role (riaditeľ, majiteľ, zákazník, finančná kríza, konkurencia…) vytvoria trojrozmerný diagram, vzájomne prepojených zástupcov. Zástupcovia sa môžu prejaviť a pohybovať v priestore. Podľa pohybov v priestore a vzájomných pozícií zástupcov môže podnikateľ, manažér pozorovať obraz systému zvonka a vedome riešiť vyskytujúce sa brzdiace toky vo firme i navonok voči konkurencii a externému zákazníkovi.
Kľúčové fázy:
Vplyvy ľudského kapitálu – každý zamestnanec prináša „to“ svoje a ovplyvňuje systém. Vedomý vhľad a ovplyvnenie podprahovej roviny systému. Skupinová práca.
Myšlienky na záver:
Vziať zodpovednosť na seba a pokračovať na vytýčenej ceste bez ilúzií.
Akceptovaním obrazu dáme priechod tomu, čo je nové, nečakané a prekvapivé.